Alembik SA – oferta w żaden sposób mnie nie przekonała

Czyżby mijała moda na spółki Janusza Palikota wśród crowdfundingowych inwestorów? Trwająca emisja Alembik SA mogłaby to sugerować.

Czy warto kupić akcje Alembik SA?

EmitentEmitentAlembik Polska SA
BranżaBranżaprodukcja alkoholu kraftowego, restauracje
Kwota zbiórkiKwota zbiórki4,5 mln PLN
Udział w kapitale nowych akcjiProcent oferowany5,85%
Wycena spółkiWycena spółki (według ceny emisyjnej) 72,4 mln zł
Cena emisyjnaCena emisyjna57 zł
Liczba oferowanych akcjiLiczba oferowanych akcji78 947 akcji serii E
Data zakończenia emisjiData zakończenia oferty 29.10.2021
Cel emisjiCel emisjidokończenie inwestycji w lokal gastronomiczny, otwarcie nowego lokalu
Strona emisjiStrona emisjihttps://emisja.alembikpolska.pl/
Oceniam oferty crowdfundingowe żeby Tobie było łatwiej je przeanalizować, ale pamiętaj aby ocenić emisję według własnych kryteriów

Moja subiektywna ocena:

Jak oceniam:

Wchodzę w to! Warto zaryzykować Trzeba się zastanowić Spore ryzyko To nie dla mnie Jak najdalej!

Do tej pory Janusz Palikot nie miał żadnych problemów z pozyskaniem finansowania od crowdfundingowych inwestorów. Pokazały to emisje Tenczyńskiej Okowity, Tenczynka Bezalkoholowego czy ubiegłoroczna kampania Alembik Polska. Nie dziwię się, że znany biznesmen po raz kolejny chce wykorzystać swoją popularność i zdobyć z rynku kilka mln złotych dla swojej spółki.

Trwająca właśnie kolejna oferta Alembik SA pokazuje jednak, że inwestorzy przestali już na wyścigi kupować akcje spółek z grupy Janusza Palikota. Do pełnego sukcesu brakuje jeszcze prawie 3 mln zł a spółka ma na zebranie środków 3 tygodnie. Docenić jednak trzeba fakt, że na koncie zbiórki mimo wszystko jest już ponad 1,5 mln zł. Jest to kwota nie do osiągnięcia przez wielu innych emitentów.

Ocena emisji Alembik SA

Żeby nie przedłużać – od razu napiszę, że po zapoznaniu się ze stroną emisji, bardzo daleki jestem od entuzjazmu. Przypomnę, że emitent jest spółką młodą, powstałą w ubiegłym roku i jest to jej już druga emisja crowdfundingowa. W sumie jest to jednak piąta emisja. Oferowane akcje mają serię E. Papiery serii C i D nie zostały jeszcze zarejestrowane przez KRS.

Przed rokiem, świeżo zarejestrowana firma (praktycznie bez kapitałów, ale z bardzo optymistycznymi prognozami i planami) wyceniona została na 27 mln zł. Cenę emisyjną ustalono wtedy na 27 zł i w mojej ocenie była to bardzo przesadzona wycena. Dałem temu wyraz w tekście o wymownym tytule Alembik Polska – wycena mnie zniechęca.

Cele poprzedniej emisji

Oceny kolejnych emisji są łatwiejsze bo mamy punkt zaczepienia. Możemy sprawdzić ile udało się zrealizować z przedstawionych wcześniej planów. Wiemy też jak zmieniła się od tego czasu wycena emitenta. Możemy skonfrontować poprzednie obietnice z rzeczywistością. Jak to wygląda w przypadku Alembik SA? Niestety źle.

Zgodnie z poprzednimi planami mieliśmy właśnie widzieć w pełni działające 10 Alkotek. Miały to być miejsca produkcji wódek i destylatów połączonych z obsługą restauracyjną. Na stronie trwającej emisji czytamy jednak:

Jesteśmy powstającą siecią Alkotek, przestrzenią spotkań i degustacji, w których wysokogatunkowe alkohole rzemieślnicze będą produkowane na miejscu. W naszej ofercie znajdzie się wyselekcjonowane jedzenie komponujące się pod konkretne alkohole, a pierwsze dwa lokale: Młoda Polska z Wrocławia i Czarcia Łapa z Lublina, jako pierwsze otworzą swoje destylarnie!

(podkreślenia moje)

Widzimy zatem, że plan mocno się rozjechał. Czy to oznacza, że obniżono wycenę emitenta? Wręcz przeciwnie. W obecnej ofercie cenę emisyjną ustalono na poziomie aż 57 zł. Uwzględniając akcje serii C i E, które nie zostały jeszcze zarejestrowane przez sąd, zaproponowana wycena spółki wynosi aż 72,4 mln zł!

Pytania do spółki

Nie widzę uzasadnienia do czegoś takiego. Zadałem więc na stronie emisji kilka pytań. Oto one:

Mocno zastanawia mnie wycena spółki – szczególnie znaczny wzrost ceny emisyjnej względem poprzedniej oferty. Gdy Alembik przeprowadzał poprzednią kampanię crowdfundingową to mogliśmy nabyć akcje w cenie 27 zł. Spółka zapowiadała wtedy, że do końca 2020 roku otworzy pierwsze trzy lokale a w III kwartale 2021 roku nastąpi otwarcie wszystkich pozostałych. Zgodnie z tamtymi zapowiedziami właśnie powinniśmy obserwować pełną aktywność 10 lokali. Wśród celów tamtej (w 100% udanej emisji) był zakup 10 alembików, sprzętu do wyszynku piwa dla wszystkich lokali oraz ich wyposażenie. Do tego m.in. koszty marketingu i środki obrotowe.

Pandemia, pandemią – wiemy, że wszystko opóźniła. Nie bardzo jednak widzę uzasadnienie, aby teraz cena emisyjna była wyższa o ponad 110%. Jeśli dobrze rozumiem to na teraz spółka jest właścicielem 1 lokalu a wkrótce nabędzie drugi, ale poprzez dodatkową emisję akcji co w jakimś stopniu dodatkowo rozwodni kapitał. Celami trwającej kampanii jest dokończenie inwestycji w tych pierwszych dwóch lokalach oraz otwarcie trzeciego.

Czy mogę prosić o jakąś wskazówkę, która przybliży mnie do uzasadnienia takiego wzrostu ceny emisyjnej oraz o informację jak spożytkowano środki z pierwszej kampanii? W pierwszych ośmiu miesiącach spółka zanotowała 1,9 mln zł przychodu ze sprzedaży towarów. Czy to utarg z działającego lokalu? W kosztach nie widzę wynagrodzeń. Czy to oznacza, że emitent nikogo nie zatrudnia?

Odpowiedź spółki

Jak zwykle na pytania dość szczegółowo odpowiedział sam Janusz Palikot. Brawo! Doceniam osobiste zaangażowanie Prezesa.

Wycena została sporządzona w oparciu o plany i prognozy Spółki oraz obecnie zbudowany potencjał. Wycena umieszczona została na stronie zbiórki i jest dokumentem oficjalnym.

Należy zwrócić uwagę na dwa główne fakty:

  • Spółka rozpoczęła produkcje oraz sprzedaż Wódki Kraft Palikot. Wygenerowała przy tym nie tylko obroty ale także zysk który uwidoczniony został w wynikach przedstawionych na stronie zbiórki. Spółka wskazuje, iż tego typu wyniki uzyskiwane przez młodą Spółkę i to w okresie pandemii świadczą o nie tylko wiarygodności planów ale pokazują skuteczność realizacji.
  • Spółka pozyskała do współpracy nie tylko doświadczony i rozpoznawany zespół ale także podpisała umowy z Młodą Polska we Wrocławiu dotyczące przyłączenia do Spółki. To sprawia, że nie tylko wiedza ale i operacje w Spółce są na najwyższym gastronomicznym poziomie.

Zmiana modelu biznesowego

Powody zmiany modelu biznesowego zostały podane na stronie emisji. Był to głównie aspekt związany z adaptacją lokali skonfrontowany z ich potencjałem. Dziś Spółka buduje lokale sama i zgodnie z własnym zamysłem bazując na świetnych wynikach Młodej Polski obecnie, jak i w okresie pandemii.

Wracając wiec do bazowego pytania o wysokość wyceny uważamy, że nie jest ona wysoka a wprost odzwierciedlająca obecny stan jak i potencjał przychodowy. Zgodnie z przyjętym w Q1 2021 Biznes Planem Spółka już w 2022 ma osiągać zyski w wysokości ponad 14 mln zł generując je z lokali własnych oraz produkcji i sprzedaży alkoholi Kraftowych. Warto zauważyć, iż ten drugi aspekt Spółka już z powodzeniem realizuje a pierwszy jest przedmiotem implementacji w lokalach własnych.

Spółka obecnie nie zatrudnia pracowników posiłkując się zleceniami dla firm zewnętrznych.

Wydatkowanie środków

W odpowiedzi na pytanie o wydatkowanie środków pochodzących z emisji akcji serii B Spółki, wskazujemy, że środki te były/są wydatkowane w następujący sposób:

  1. 1.637.657,58 zł zostało przeznaczone na zakup urządzeń do produkcji destylatów.
  2. 148.086,14 zł zostało wydatkowane na rzecz firmy, która miała dostarczyć innowacyjny system kranów i osprzętu do wyszynku piwa.
  3. 1.754.179,75 zł zostało przeznaczone na prace remontowe, wyposażenie kuchni oraz pozostałych części lokali.
  4. 0 zł – obecnie Spółka nie przeznaczyła środków na opracowanie aplikacji na urządzenia mobilne do rezerwacji miejsc i składania zamówień.
  5. 1.353.472,58 zł zostało przeznaczone na produkcję, półprodukty, opłaty akcyzowe, marketing, import alkoholi oraz środki obrotowe na pokrycie kosztów najmu lokali.

Jak wskazano w materiałach promocyjnych, prace nad aplikacją mobilną zostały opóźnione ze względu na opisaną w tych materiałach modyfikację modelu biznesowego Spółki. Różnice w wydatkowaniu środków w ramach poszczególnych kategorii kosztów wynikają zarówno z modyfikacji modelu biznesowego, jak i zmian w zakresie kosztów poszczególnych prac i materiałów. Nadwyżka wydatków w powyższych kategoriach ponad środki pozyskane z emisji akcji serii B pochodziła ze środków własnych oraz dłużnych.

Moja ocena

Jeszcze raz bardzo dziękuję za wyczerpującą odpowiedź. Jej interpretację zostawiam Wam. Ja jednak nie dałem się przekonać. Firma istnieje mniej niż półtora roku a w tym czasie zdążyła już zmienić model biznesu. Oznacza to jednak brak realizacji przedstawionych planów w pierwszej kampanii. Nie przeszkodziło to we wzroście wyceny spółki z 27 do ponad 72 mln zł!

Skoro już w ubiegłym roku kręciłem nosem na wycenę to tym razem muszę już kręcić całą głową.

Nie mam wątpliwości, że Janusz Palikot potrafi zarabiać pieniądze. Pokazał to już wielokrotnie. Nadal jednak (mimo wielu przeprowadzonych emisji) czekam aż razem z Januszem Palikotem zarobią również inwestorzy indywidualni. Póki co mamy kolejne zbiórki i ambitne plany.

Brałem udział w niektórych wcześniejszych emisjach, ale teraz czekam aż te optymistyczne prognozy zostaną zrealizowane. Do tego czasu kolejnych środków w spółki znanego biznesmena nie zainwestuję.

Podsumowanie

Przy okazji poprzedniej oferty wskazałem szanse i zagrożenia oraz wymieniłem silne i słabe strony spółki. W zasadzie lista ta jest nadal aktualna z małym szczegółem. Silne strony i szanse są bez zmian. Doszły jednak słabe strony (np. brak realizacji wcześniejszych planów). Rozszerzyć trzeba też listę zagrożeń (dalsze rozwodnienie kapitału poprzez emisje akcji dla właścicieli przejmowanych lokali).

Jak zwykle bardzo chętnie poznam Wasze opinie na temat trwającej emisji. Każdego zachęcam do odwiedzenia strony emisji i dokładnej lektury zamieszczonych tam dokumentów dotyczących oferty.


Lubisz moje teksty – polub też mój profil na Facebook-u.

Pamiętaj, że jakikolwiek tekst w serwisie Crowdnews.pl nie stanowi rekomendacji ani porady inwestycyjnej. Serwis zawiera opisy warunków emisji akcji w ofertach crowdfundingowych oraz autorskie komentarze dotyczące tych ofert. Nie ponoszę odpowiedzialności za efekty i skutki decyzji podjętych po lekturze tekstów w serwisie Crowdnews.pl. Jeśli planujesz inwestycję w akcje – za każdym razem dokładnie zapoznaj się z materiałami przedstawionymi przez emitenta. Nie kieruj się opinią moją ani jakiejkolwiek innej osoby.

Please follow and like us:
Czytaj też:   Jest raport ws. sytuacji w Manufakturze Palikota. Katastrofa

Podobne wpisy

Rzut oka na trwającą emisję CStore

Tak jak zapowiadałem w jednym z ostatnich wpisów zaciekawiłem się trwającą emisją CStore. Czy warto kupić akcje producenta oprogramowania do e-handlu?

Wystartowała nowa emisja CStore

Dziś wystartowała nowa emisja akcji CStore. Jest to ostatnia oferta przed planowanym na ten rok debiutem na NewConnect.

RSS
Facebook
Facebook