Browar Za Miastem – krótko o emisji akcji

Browar Za Miastem – krótko o emisji akcji

16 września, 2020 0 przez Crowdnews.pl

Dostałem kilka wiadomości z prośbą o przyjrzenie się emisji akcji spółki Browar Za Miastem. Oto moja subiektywna ocena.

Emisja akcji Browar Za Miastem

EmitentEmitentBrowar Za Miastem sp. z o.o. SKA
BranżaBranżaprodukcja piwa kraftowego
Kwota zbiórkiKwota zbiórki4,180 mln zł
Udział w kapitale nowych akcjiProcent oferowany13,38%
Wycena spółkiWycena spółki (według ceny emisyjnej) 27 mln zł
Cena emisyjnaCena emisyjna2,20 zł
Liczba oferowanych akcjiLiczba oferowanych akcji1.900.000 akcji serii K
Data zakończenia emisjiData zakończenia oferty 09.11.2020
Cel emisjiCel emisjibudowa własnego browaru, wyposażenie
Strona emisjiStrona emisjihttps://naszbrowar.pl/
Oceniam oferty crowdfundingowe żeby Tobie było łatwiej je przeanalizować, ale pamiętaj aby ocenić emisję według własnych kryteriów

Moja subiektywna ocena:

Jak oceniam:

Wchodzę w to! Warto zaryzykować Trzeba się zastanowić Spore ryzyko To nie dla mnie Jak najdalej!

Analiza SWOT
Silne stronySłabe strony
- Dogodna lokalizacja budowanego browaru,
- Pozytywne opinie o piwie, zdobyte nagrody,
- Bardzo szeroka sieć dystrybucji,
- Stosunkowo wysokie środki własne,
- Szeroka gama oferowanych piw
- Spore straty w poprzednich latach,
- Wysoka wycena spółki,
- Forma prawna (spółka komandytowo-akcyjna) utrudnia późniejszy debiut na giełdzie
SzanseZagrożenia
- Wzrost konsumpcji piwa kraftowego,
- Dotacja na budowę browaru,
- Ograniczenie kosztów po wybudowaniu własnego browaru
- Konieczność wielkich nakładów inwestycyjnych może spowodować brak dywidend w najbliższych latach,
- Brak płynności akcji

Browar Za Miastem – informacje o emisji

W trwającej ofercie spółka chce pozyskać do 4.180.000 złotych poprzez emisję 1.900.000 akcji serii K po cenie emisyjnej 2,20 zł każda.

Środki z emisji mają zostać przeznaczone na budowę własnego browaru oraz jego wyposażenie. Cała inwestycja ma mieć wartość około 9 mln zł. Reszta środków pochodzić będzie z dotacji unijnej, kredytów bankowych oraz środków własnych (z poprzednich emisji).

Jak podaje spółka na stronie emisji, wszystkie formalności związane z uzyskaniem dotacji oraz kredytów bankowych są już zakończone.

Rozpoczęcie budowy ma nastąpić jeszcze w tym miesiącu, a produkcja w nowym browarze ruszy za rok.

O spółce

Emitent prowadzi działalność jako browar rzemieślniczy – kontraktowy. Polega to na opracowaniu receptur, kupnie surowców i nadzorowaniu zleconej produkcji piwa w innych browarach. Jest właścicielem marki Browar Za Miastem, receptur piwa oraz innowacyjnej technologii produkcji.

Osobami zarządzającymi spółką są bardzo doświadczeni piwowarzy – odpowiedzialni m.in. za powstanie i sukcesy takich marek jak Żubr i Dębowe.

Nietypowa forma prawna

Zwrócić można uwagę na nietypową formę organizacyjno – prawną emitenta. Nie jest on spółką akcyjną, ale komandytowo – akcyjną. Nie chciałbym teraz rozpisywać się za bardzo, co to oznacza dla nabywców akcji.

To w sumie dobry temat na osobny tekst. Przeciętny inwestor nie powinien zaprzątać sobie tym głowy. W dużym uproszczeniu napiszę tylko, że w takiej spółce są dwa rodzaje inwestorów:

  • komplementariusz, który zarządza firmą i odpowiada całym swoim majątkiem,
  • akcjonariusz, który ryzykuje tylko wniesionym wkładem.

Komplementariuszem emitenta jest Browar Za Miastem sp. z o.o. Firma ta (należąca do Prezesa i Wiceprezesa) nie prowadzi jednak żadnej innej działalności oprócz zarządzania emitentem. To dobrze – eliminuje to ryzyko konfliktu interesów.

Kupując akcje w trwającej emisji masz takie prawa i obowiązki jak przy spółkach akcyjnych. Minusem takiego rozwiązania jest praktycznie tylko utrudniony debiut giełdowy w przyszłości.

Wycena spółki

Do tej pory Browar Za Miastem wyemitował 12.300.000 akcji. Przy obecnej cenie emisyjnej daje to wycenę całej firmy na poziomie 27 mln zł. Czy to dużo?

Moim zdaniem dużo jak na firmę, która nie dysponuje (jeszcze) swoim browarem a produkcję zleca innym podmiotom. Ocena sytuacji zmienia się jednak gdy zastosujemy analizę porównawczą.

Jesteśmy w tej szczęśliwej sytuacji, że jednocześnie swoją ofertę prowadzi Browar Brokreacja. Obaj emitenci są w bardzo podobnej sytuacji – rozpoczynają budowę własnego browaru. Co ciekawe, obaj też mają niemal dokładnie taką samą wycenę – 27 mln zł.

Różnice między browarami

Różnice przemawiają jednak na korzyść Browaru Za Miastem. To ta firma jest bardziej doświadczona, ma szerszy kanał dystrybucji, ciekawsze wyniki i co najważniejsze – prawa do marki, technologii itp.

Browar Brokreacja SA zajmować się ma jedynie produkcją piwa. Dystrybucja oraz własność znaków firmowych to domena głównego udziałowca.

Nabywcy akcji Browaru Za Miastem będą w dużo lepszej sytuacji – zostając również współudziałowcami wszystkich praw do marki. A te są bardzo widoczne w wielu sieciach handlowych – m.in. Auchan, Carrefour, Lidl, Stokrotka, Kaufland, Spar.

Wyniki finansowe

A co można powiedzieć o wynikach finansowych? Rewelacji nie ma, ale trzeba zrozumieć wczesny etap rozwoju emitenta.

Uważam, że posiadany majątek oraz osiągane wyniki nie uzasadniają wyceny firmy na poziomie 27 mln zł, ale widać, że spółka idzie w dobrym kierunku.

W 2018 roku przychód ze sprzedaży wyniósł 2.186.501 zł, ale działalność nie była rentowna. Strata wyniosła blisko 195 tysięcy złotych.

W ubiegłym roku przychody wzrosły dość znacznie – do 3.286.440 zł a strata netto zmniejszyła się do 76 tysięcy złotych. Była to jednak w pewnym stopniu zasługa odsetek, jakie spółka otrzymywała dzięki trzymaniu znacznych środków w bankach (środki te pochodziły z poprzednich emisji akcji).

Wyniki w 2020 roku

Ważne jednak, że wraz ze wzrostem sprzedaży nie rośnie też strata. Przybliża to emitenta do osiągnięcia progu rentowności. Może nawet udało się go już osiągnąć.

Według niezbadanego sprawozdania finansowego, zysk za I półrocze bieżącego roku wyniósł 20 tysięcy złotych. Spółka podaje na swojej stronie, że udało się go osiągnąć mimo „zamrożenia gospodarki”. Zastanawiam się jednak, czy ten wynik nie jest czasami „zasługą” pandemii. W końcu sieci handlowe, gdzie Browar Za Miastem jest dobrze widoczny – działały bez przeszkód. Zamknięte były hotele i restauracje, gdzie przewagę mają raczej większe podmioty.

Nie odbywały się też żadne piwne festiwale, które w długim terminie promują markę, ale w krótkim – generują koszty.

Wycena wskaźnikowa

Jak pisałem wcześniej – obecne wyniki nie do końca zachęcają do inwestycji. Strata netto nie pozwala na wyliczenie wskaźnika C/Z (cena do zysku) a prognozowany C/Z też nie powala na kolana.

Zysk netto na jedną akcję ma w tym roku wynieść zaledwie 1 grosz. Za dwa lata ma to być 0,12 zł a w 2025 roku – około 0,25 zł.

Wskaźnik C/WK (cena do wartości księgowej) według bilansu na koniec 2019 roku to około 7,9. Bardzo dużo jak na wyceny giełdowe, ale całkiem normalny porównując do innych browarów z crowdfundingu.

Pamiętajmy też, że rozpoczęcie produkcji we własnym browarze, co ma nastąpić za rok, całkowicie zmieni sytuację.

Ocena

W mojej subiektywnej ocenie Browar Za Miastem dostał notę 5. Trochę to naciągana ocena, bardziej „na zachętę”. Żeby nie popaść w hurra optymizm – trzeba pamiętać, że przed spółką jeszcze daleka droga.

Nie sztuką jest być obecnym na półkach wszystkich marketów. Ważne, żeby na tym zarobić – a to dopiero przed firmą.

Z przymrużeniem oka oglądam na stronie emisji rosnące słupki przychodów, zysków i EBITDA. To tylko prognoza a papier przyjmie wszystko. Podobnie odebrałem tekst z dokumentu ofertowego:

Spółka systematycznie zwiększa majątek. Majątek na koniec 2019 roku wzrósł o 115% w porównaniu z końcem 2018 roku. Kapitał własny w tym okresie wzrósł o 130%.

To wszystko prawda, z tym że to nie zasługa rosnących zysków, ale kolejnych emisji akcji 🙂

Nie wierzę również w zapowiedź szybkiej wypłaty dywidendy. Spółka ma jeszcze nierozliczone straty z lat ubiegłych, które wyniosły łącznie ponad 580 tys. zł. Do tego jeszcze przed firmą konieczność sporych nakładów inwestycyjnych. Zapowiedź dywidendy od 2022 roku traktuję więc jako nadmierny hurra-optymizm.

Browar Za Miastem bardzo dobrze wypadł jednak w analizie porównawczej. Moim zdaniem ze wszystkich dotychczasowych browarów kraftowych ma największe szanse na sukces, rozumiany jako wzrost wartości akcji.

Podsumowanie

Myślę, że warto zaryzykować. Jeśli się wahasz to możesz skorzystać z ciekawej opcji udostępnionej na stronie emisji. Polega ona na możliwości umówienia się na 20-minutową rozmowę z Zarządem spółki. Doskonała okazja do rozwiania wszelkich wątpliwości. Sam chyba skorzystam z tej opcji, jak tylko wrócę z urlopu 🙂


Lubisz moje teksty? Polub mój profil na Facebook-u 🙂


Pamiętaj, że jakikolwiek tekst w serwisie Crowdnews.pl nie stanowi rekomendacji ani porady inwestycyjnej. Serwis zawiera opisy warunków emisji akcji w ofertach crowdfundingowych i autorskie komentarze dotyczące tych ofert. Nie ponoszę odpowiedzialności za efekty i skutki decyzji podjętych po lekturze tekstów w serwisie Crowdnews.pl. Jeśli planujesz inwestycję w akcje – za każdym razem dokładnie zapoznaj się z materiałami przedstawionymi przez emitenta. Nie kieruj się opinią moją ani jakiejkolwiek innej osoby.

Please follow and like us:
Czytaj też:   "Ciekawa" odpowiedź Greyhound Candle