Hydroprad – hit czy kit?

Hydroprad – hit czy kit?

3 listopada, 2022 0 przez Maciejka

Kolejnym ciekawym emitentem na platformie Beesfund jest Hydroprad – producent turbin wodnych. Na pierwszy rzut oka mamy doskonałą okazję inwestycyjną. Perspektywiczna branża i spółka przynosząca spore zyski już w pierwszych miesiącach swojej działalności. Czy rzeczywiście jest aż tak doskonale?

Emisja akcji Hydroprad

EmitentEmitentHydroprad PSA
BranżaBranżaprodukcja turbin wodnych
Kwota zbiórkiKwota zbiórki1 mln zł PLN
Udział w kapitale nowych akcjiProcent oferowany8%
Wycena spółkiWycena spółki (według ceny emisyjnej) 11,5 mln zł
Cena emisyjnaCena emisyjna1,15 PLN
Liczba oferowanych akcjiLiczba oferowanych akcji869.565 akcji serii B
Data zakończenia emisjiData zakończenia oferty 22.11.2022
Cel emisjiCel emisjirozwój sprzedaży, nowe produkty, marketing
Strona emisjiStrona emisjihttps://emisja.hydroprad.pl
Oceniam oferty crowdfundingowe żeby Tobie było łatwiej je przeanalizować, ale pamiętaj aby ocenić emisję według własnych kryteriów

Moja subiektywna ocena:

Jak oceniam:

Wchodzę w to! Warto zaryzykować Trzeba się zastanowić Spore ryzyko To nie dla mnie Jak najdalej!

„Emisja” akcji spółki Hydroprad trwa przy wsparciu platformy Beesfund do 22.11.2022 r. Określenie „emisja” wziąłem w cudzysłów, bo emitent nie jest klasyczną spółką akcyjną, ale PSA. Skrót ten oznacza Prostą Spółkę Akcyjną. Myślę, że w pierwszej kolejności potencjalni inwestorzy muszą przypomnieć sobie różnice między SA a PSA. Mogą być one kluczowe w ocenie ryzyka i opłacalności inwestycji.

Poprzez platformę Beesfund inwestorzy mogą składać ofertę objęcia akcji serii B, których cenę emisyjną ustalono na poziomie 1,15 zł. W czerwcu sporządzono umowę powołującą do życia spółkę. Na podstawie tej umowy, założyciel Hydroprad objął 10 milionów akcji po cenie 0,10 zł.

Patrząc na cenę emisyjną widzimy, że wycena Hydroprad wzrosła od czerwca z 1 mln zł do 11,5 mln zł.

Wycena Hydroprad

11,5 mln zł wyceny za spółkę, która istnieje mniej niż 5 miesięcy to bardzo dużo. Ale pobieżna lektura strony emisji pokazuje kilka atutów emitenta.

Po pierwsze – jak wynika z dokumentów, 1 mln zł kapitału zostało przez założyciela firmy wpłacone gotówką. To rzadkość wśród crowdfundingowych emitentów i spory plus dla spółki. Po drugie – Hydroprad oferuje ciekawy produkt. Przyznam, że nie jestem specem od energetyki, ale moda na OZE i rosnące w szaleńczym tempie koszty energii sprawiają, że warto przyjrzeć się bliżej rozwiązaniom proponowanym przez emitenta.

I wreszcie po trzecie. Na stronie emisji mamy wyniki firmy na dzień 30.09. To mniej niż 4 miesiące funkcjonowania spółki. Inwestorzy crowdfundingowi przyzwyczajeni są do zerowych przychodów i strat w pierwszych miesiącach, a nawet latach działalności emitentów. I tu czeka na nas spora (pozytywna) niespodzianka.

Wyniki

Hydroprad raportuje po pierwszych miesiącach działania 2,8 mln zł przychodu i aż 1,7 mln zł zysku brutto!!! „Toż to szok” chciałoby się krzyknąć. Pierwszy raz widzę taką sytuację w crowdfundingu. W dodatku na stronie emisji spółka obiecuje, że w przyszłości będzie jeszcze lepiej. Jak zwykle przychody i zyski będą rosnąć jeszcze lepiej niż ostatnio ceny. Z przedstawionego wykresu wynika, że już za 3 lata zysk netto powinien wynieść ok. 60 mln zł. To by pewnie dało wycenę całej spółki na jakiś 1 mld zł albo więcej!

Gdyby prognoza się sprawdziła to w 3 lata wartość jednej akcji Hydroprad wzrosłaby do ok. 92 zł (przy wskaźniku cena do zysku 15-17). Oznaczałoby to prawie 8000% zysku. Przyznacie chyba, że to jest zbyt piękne, aby było prawdziwe?

Pytania

Dlaczego w mojej subiektywnej ocenie nie dałem „słoneczka”, czyli oceny 6/6, jak to zrobiłem ostatnio w przypadku Kolejkowa? Zbyt dużo pytań, na które nie dostałem odpowiedzi.

Dwa tygodnie temu na stronie emisji w zakładce „dyskusja” zadałem spółce pytania:

Dzień dobry. Spółka istnieje zaledwie 3 miesiące a może pochwalić się doskonałymi wynikami – aż 1,7 mln zysku brutto w tak krótkim okresie. Przeczytać możemy o bardzo wysokiej marży na produkcie. Tymczasem w ofercie chce pozyskać 1 mln zł. Kampania crowdfundingowa jest droga. I nie chodzi tylko o pieniądze, ale też różnego rodzaju wymogi jakie trzeba spełnić. Dlaczego więc crowdfunding? Z przedstawionych dokumentów wynikałoby, że spółka mogłaby spokojnie sfinansować cele z własnych środków skoro już na samym starcie ma takie wyniki.

Czy produkt jest opatentowany? Jeśli tak to kto jest właścicielem praw? W bilansie nie widzę nic co wskazywałoby na to, że spółka posiada jakieś prawa do produktu. Czy po prostu nie zostało to wycenione? Dziękuję i powodzenia!

Brak odpowiedzi

Zazwyczaj emitenci odpowiadają bardzo szybko. Tu minęły dwa tygodnie i cisza. Jeżeli w trakcie emisji w dedykowanym do tego miejscu nie otrzymujemy odpowiedzi na kluczowe pytania to co będzie po emisji? Bardzo często inwestorzy spotykają się z sytuacją, że spółka jest komunikatywna jedynie podczas emisji. Wtedy wydaje środki na reklamę, organizuje czaty, webinaria. Już po zdobyciu kapitału zapomina o inwestorach i nie odpowiada na żadne pytania. Tu taką sytuację mamy już teraz. Czy po emisji Hydroprad będzie bardziej skory do komunikacji z inwestorami? Nie sądzę.

A skoro już o reklamie wspomniałem to na stronie emisji Hydroprad „chwali się” artykułem na swój temat w październikowym Świecie Wiedzy. Nie trzeba mieć sokolego oka, aby nad wywiadem z Prezesem spółki dojrzeć napis „REKLAMA”.

Koszty emisji

Nie mogę zrozumieć sensu tej emisji. Jak zaznaczyłem w moim pytaniu, crowdfunding to nie tylko bardzo duże koszty finansowe, ale też organizacyjne. Nie wiem po co spółka decyduje się na taki krok skoro chce pozyskać 1 mln zł, a więc kwotę, którą jest w stanie sama zarobić w bardzo krótkim czasie. Krótszym niż prace nad kampanią crowdfundingową.

Prawa do produktu

Kolejna sprawa to prawa do produktu. Firma zaczęła zarabiać od samego początku działalności. Proces zgłoszenia patentu, prawa do znaku towarowego itp. trwa przez jakiś czas. Nie mam pewności, czy na pewno to do emitenta należą wszelkie prawa do produktu. A bez tej pewności nie zainwestowałbym w firmę ani złotówki. Na razie Hydroprad nie rozwiał moich wątpliwości.

Prosta Spółka Akcyjna

Wspominałem, że emitent działa w formie PSA. Dla  mnie jest to minus. Zdecydowanie wolę klasyczne spółki akcyjne. Są bardziej bezpieczne z punktu widzenia drobnego inwestora. Spółka w formie PSA nie posiada rady nadzorczej, która przynajmniej w teorii powinna patrzeć na ręce zarządowi.

Prosta Spółka Akcyjna to nowy twór i tak naprawdę nie wiemy jak będzie wyglądało funkcjonowanie tego typu spółek. W dodatku akcje PSA nie są przedmiotem obrotu na giełdzie. A skoro już o obrocie akcjami mowa to warto zapoznać się z umową spółki. Jeśli zainwestujecie w Hydroprad i będziecie chcieli w przyszłości sprzedać akcje to będziecie musieli uzyskać na to zgodę spółki.

Podsumowanie

W tekście tym nie poruszam tematu zalet i wad produktu oferowanego przez spółkę. Uważam, że jest on bardzo ciekawy, ale dostrzegam sporo ryzyk. Warto poczytać więcej o małych elektrowniach wodnych np. pod adresem enerad.pl/aktualnosci/przydomowa-elektrownia-wodna-koszt-jak-dziala.

Skupiam się na samych parametrach emisji i ryzykach z tym związanych. Już sam fakt braku odpowiedzi przez 2 tygodnie na kluczowe pytania zapala u mnie lampkę ostrzegawczą.

Założyciel spółki wpłacił w czerwcu do kasy spółki za objęte akcje 1 mln zł. Teraz inwestorzy na Beesfundzie mają wpłacić tyle samo, ale otrzymają w zamian zaledwie 8% udziału w firmie. Nie wiedzą czy inwestują w spółkę, która posiada prawa do produktu, czy kiedykolwiek ich akcje zadebiutują na giełdzie ani nawet czy będą mogli te akcje sprzedać znalezionemu przez siebie potencjalnemu nabywcy. Podejrzewam, że będą też mieli problem z uzyskaniem od spółki jakikolwiek odpowiedzi na swoje pytania. W takiej sytuacji wolę poszukać innej inwestycji.

Zachęcam jednak do samodzielnej analizy i podzielenia się swoimi wnioskami. Link do strony emisji – emisja.hydroprad.pl.


Lubisz moje teksty? Polub mój profil na Facebook-u 🙂


Pamiętaj, że jakikolwiek tekst w serwisie Crowdnews.pl nie stanowi rekomendacji ani porady inwestycyjnej. Serwis zawiera opisy warunków emisji akcji w ofertach crowdfundingowych i autorskie komentarze dotyczące tych ofert. Nie ponoszę odpowiedzialności za efekty i skutki decyzji podjętych po lekturze tekstów w serwisie Crowdnews.pl. Jeśli planujesz inwestycję w akcje – za każdym razem dokładnie zapoznaj się z materiałami przedstawionymi przez emitenta. Nie kieruj się opinią moją ani jakiejkolwiek innej osoby.

Please follow and like us:
Czytaj też:   Greyhound Group - takich emisji wolałbym nie widzieć