Jeszcze o All Good (Coffeedesk) – wyjaśnienia spółki

Jeszcze raz wracam do trwającej emisji akcji All Good, właściciela marki Coffeedesk. Spółka bardzo szczegółowo odpowiedziała na mój tekst. Warto się zapoznać ze stanowiskiem emitenta.

Emisja akcji All Good

EmitentEmitentAll Good SA (Coffeedesk)
BranżaBranżakawiarnie, dystrybucja kawy i akcesoriów kawowych
Kwota zbiórkiKwota zbiórki4.440 tys. PLN
Udział w kapitale nowych akcjiProcent oferowany4,14%
Wycena spółkiWycena spółki (według ceny emisyjnej) 103 mln zł
Cena emisyjnaCena emisyjna37 zł
Liczba oferowanych akcjiLiczba oferowanych akcji120.000 akcji serii C
Data zakończenia emisjiData zakończenia oferty 25.10.2021
14.12.2021
Cel emisjiCel emisjizakup produktów, rozwój narzędzi e-commerce, otwarcie kolejnych lokali
Strona emisjiStrona emisjihttps://zainwestuj.coffeedesk.pl/

O kolejnej ofercie All Good promowanej na platformie Crowdway pisałem 3 dni temu w tekście Coffeedesk po raz kolejny, czyli druga emisja All Good. Dziś dostałem bardzo szczegółowy komentarz Pana Łukasza Wichłacza, założyciela i CEO emitenta. Zachęcam do zapoznania się ze stanowiskiem spółki.

Wycena All Good

Wycena wzrosła aż do 103 mln zł! Czy ma to uzasadnienie?

Tak. Do wyceny podeszliśmy z dużą ostrożnością i w sposób transparentny – upubliczniamy zarówno wycenę, jak i metodologię. Powierzyliśmy wykonanie wyceny niezależnemu podmiotowi zewnętrznemu. Dla pewności została ona wykonana dwiema metodami: DCF oraz Target Multiple Valuation. Zrobiliśmy rewizję założeń biznesowych względem pierwszej emisji z uwagi na wzrosty, jakie zanotowaliśmy w kanałach sprzedaży B2B i B2C (około 50% r/r). Sprzyjało nam wykorzystanie trendu przyspieszenia rozwoju eCommerce, na którym działamy, a który w związku z lockdownem dokonał skokowego rozwoju o kilka lat w zaledwie jeden rok. Do tego produkty okołospożywcze, jakie oferujemy, to najszybciej rosnąca kategoria w eCommerce*.


*dane za:
https://www.statista.com/statistics/293707/us-online-grocery-sales/
https://cross-border-magazine.com/coffee-leading-category-e-commerce-grocery-sales/
https://www.euromonitor.com/coffee-in-poland/report
https://www.cbi.eu/market-information/coffee/specialty-coffee/market-potential
https://www.ecommercetimes.com/story/86983.html

Wartość księgowa

Jest wiele metod wycen spółek. W tekście przyjęta została metoda księgowa opierająca się na sprawozdaniu finansowym i mówiąca o tym, że firma jest warta tyle ile jej majątek. Rynkowo firma jest warta tyle, ile generuje obrotu i marży EBiTDA, ile jest w stanie zapłacić rynek.

Metody dochodowe są najbardziej powszechnie stosowanymi metodami wyceny, ponieważ odzwierciedlają rzeczywistą wartość przedsiębiorstwa. Spółka wyceniła przedsiębiorstwo metodą DCF oraz porównawczą. Metoda księgowa zastosowana w artykule Crowdnews nie oddaje specyfiki Coffeedesk.

C/WK

Ciężko wyobrazić sobie analizę spółki sprowadzającą się jedynie do analizy ceny i wartości księgowej. Warto uwzględniać cały szereg innych czynników. Ten wskaźnik jest determinowany m.in. przez rodzaj działalności. Coffeedesk jest spółką handlową.

Dla przykładu handlowa spółka Dino PL ma podobne do nas C/Wk, czyli 18,98. Spółki majątkowe mają ten wskaźnik niższy. Wyzwania związane ze wskaźnikiem C/WK trafnie wytłumaczono w artykule parkiet.pl: “W przypadku pojedynczych firm C/WK niekiedy zupełnie się nie sprawdza. Może się bowiem zdarzyć, że niska wartość wskaźnika jest nie tyle oznaką atrakcyjności, lecz wyrazem poważnych tarapatów finansowych grożących bankructwem. Nie ma poza tym żadnej gwarancji, że informacje księgowe trafnie odzwierciedlają wartość rynkową majątku firmy”.

Dynamika przychodu

Dynamika wzrostu spada. W 2015 roku przychody wzrosły o 213%, w 2016 r. o 164%, w 2017 r. o 59%, w 2018 r. o 52% a w 2019 r. o 31%.

W przypadku Coffeedesk znacząco urosła baza, do której się odnosimy. Coraz większa firma nie może rosnąć tak szybko w nieskończoność. W 2014 przychody wyniosły 7,6 mln, 2015 – 14,3 mln, w 2016 – 22,5 mln, czyli w roku 2015 spółka odnotowała wzrost o 88%, w 2016 o 57%. Dla przykładu, wzrost o 88% w roku 2015 przełożył się na dodatkowe 6,5 mln zł vs 32 mln przy wzroście 29% w roku 2022. Baza się zwiększa, przychód rośnie mimo spadku procentowego.

Koszty działalności All Good

Koszty operacyjne faktycznie rosną, z uwagi na operacyjne przygotowanie spółki do dalszego rozwoju. Rok 2021 to czas przygotowania biznesu na przyszłość. Przede wszystkich inwestujemy najwięcej w ludzi i know how. Przyjęliśmy nowych specjalistów, świadomie ponosimy koszty związane z przyszłymi wzrostami. Niższa EBITDA w prognozie finansowej bieżącego roku to więc koszt profesjonalizacji spółki – przygotowanie do dalszych dużych wzrostów.

Zadłużenie

Jesteśmy spółką handlową z segmentu FMCG, która szybko obraca dobrami. Finansowanie zewnętrzne służy do sfinansowania aktywów spółki. Kawa to towar szybko rotujący, dla specialty optymalna jest sprzedaż w 3 miesiące. Kupujemy towar z tanich kredytów krótkoterminowych. Spółka spłaca swoje zobowiązania na bieżąco, a banki oceniają nas pozytywnie. Takie postępowanie wynika z modelu biznesowego firmy. Co więcej, szeroki asortyment i wolumen produktów, jaki sprzedajemy na bieżąco, pozwala nam szybko rosnąć.

Uprzywilejowanie głównych akcjonariuszy

Zachowanie pakietu kontrolnego nie jest sytuacją wyjątkową, nawet w przypadku debiutów giełdowych. Stabilny Zarząd, który zna od podszewki firmę, to gwarancja utrzymania obranego kursu oraz tego, że Coffeedesk będzie zawsze bliski swoim wartościom.

Rośnie sprzedaż „na krechę”

W naszym modelu biznesowym większość przychodów oparta jest o B2B. Spółka zabezpiecza swoje należności m.in. faktoringiem w kanale B2B. Powszechnie stosowaną praktyką w segmencie B2B jest płatność z odroczonym terminem spłaty.

Przyszła dywidenda

Jak już firma się dostatecznie rozwinie to będzie trzeba pomyśleć o spłacie zadłużenia (…) inwestorzy zobaczą dywidendę dopiero za kilka długich lat.

Nasze zadłużenie to kredyty krótkoterminowe na potrzeby zatowarowania kanałów sprzedaży i jest spłacane na bieżąco. Spółka musi też korzystać z dźwigni finansowej, naturalne jest to, że finansuje się kapitałem dłużnym.


Założenie o braku wypłaty dywidendy przez najbliższe lata wynika z ostrożności. Jeśli zostaną spełnione opisane warunki i osiągnięte wyniki (EBITDA 6,4% i wygenerowanie dodatniego salda gotówki – płynność), dywidendy mogą być wypłacone. Zadecyduje o tym WZA.

Jesteśmy zawsze chętni do dzielenia się sukcesem. W misji Coffeedesk wpisujemy dzielenie się sukcesem z farmerami kawy – poprzez popularyzację kawy specialty, ale także przez konkretne działania, o których będziemy niebawem informować publicznie. Tak samo chcemy podzielić się sukcesem z tymi, którzy w nas uwierzyli i chcą z nami budować ten biznes. Trzeba pamiętać, że crowdfunding udziałowy to inwestycja średnio-długoterminowa. W tym wyścigu jako partnerów nie szukamy sprinterów, ale raczej długodystansowców.

Mój komentarz

Jeszcze raz bardzo dziękuję Panu Prezesowi i spółce za wyczerpujący komentarz. Zachęcam wszystkich do zapoznania się z warunkami emisji na platformie Crowdway. Niezbędne dokumenty znajdują się na stronie emisji

Przypominam, że dziś o godzinie 18:00 odbędzie się webinar, podczas którego trzej założyciele Coffeedesk (Łukasz Wichłacz, Jacek i Marcin Gardzielikowie) odpowiedzą na pytania dotyczące rozwoju firmy. Link do wydarzenia: https://www.facebook.com/events/271995878136919.


Lubisz moje teksty – polub też mój profil na Facebook-u.

Pamiętaj, że jakikolwiek tekst w serwisie Crowdnews.pl nie stanowi rekomendacji ani porady inwestycyjnej. Serwis zawiera opisy warunków emisji akcji w ofertach crowdfundingowych oraz autorskie komentarze dotyczące tych ofert. Nie ponoszę odpowiedzialności za efekty i skutki decyzji podjętych po lekturze tekstów w serwisie Crowdnews.pl. Jeśli planujesz inwestycję w akcje – za każdym razem dokładnie zapoznaj się z materiałami przedstawionymi przez emitenta. Nie kieruj się opinią moją ani jakiejkolwiek innej osoby.

Please follow and like us:
Czytaj też:   Rzut oka na trwającą emisję CStore

Zobacz też

Kombinat Konopny z kolejną emisją. O co w niej chodzi?

Nie zazdroszczę posiadaczom akcji Kombinatu Konopnego. Spółka jest w fatalnej kondycji finansowej a jej akcjonariusze albo wyłożą dodatkowe pieniądze na nowe akcje albo sporo stracą na swojej dotychczasowej inwestycji.  Emisja…

Bardzo słabe wyniki Kombinatu Konopnego

Niedługo miną 4 lata od pierwszej emisji akcji Kombinatu Konopnego. Nadal jestem takim samym pesymistą jak wtedy, tym bardziej, że spółka pokazała bardzo słabe wyniki finansowe. Wyniki Kombinatu Konopnego Jeden…

RSS
Facebook
Facebook