Wirtuale.pl – kilka słów o emisji właściciela serwisu Uti.pl

Wirtuale.pl – kilka słów o emisji właściciela serwisu Uti.pl

28 marca, 2021 0 przez Maciejka

Informatyczna firma Wirtuale.pl prowadzi niezależną emisję akcji. Oto kilka moich uwag na temat spółki oraz trwającej oferty.

Emisja akcji Wirtuale.pl

EmitentEmitentWirtuale.pl S.A.
BranżaBranżaIT - hosting, domeny
Kwota zbiórkiKwota zbiórki4.406.400 zł
Udział w kapitale nowych akcjiProcent oferowany16,74%
Wycena spółkiWycena spółki (według ceny emisyjnej) 21,9 mln zł
Cena emisyjnaCena emisyjna18,00 zł
Liczba oferowanych akcjiLiczba oferowanych akcji244.800 akcji serii F
Data zakończenia emisjiData zakończenia oferty 11.05.2021
Cel emisjiCel emisjiplatformy sprzedażowe, budowa bazy klientów
Strona emisjiStrona emisjihttps://emisja.uti.pl/
Oceniam oferty crowdfundingowe żeby Tobie było łatwiej je przeanalizować, ale pamiętaj aby ocenić emisję według własnych kryteriów

Moja subiektywna ocena:

Jak oceniam:

Wchodzę w to! Warto zaryzykować Trzeba się zastanowić Spore ryzyko To nie dla mnie Jak najdalej!

O trwającej emisji akcji dowiedziałem się z facebookowej grupy „Crowdfunding udziałowy”. Zachęcam do dołączenia do grupy oraz do aktywnej dyskusji na temat crowdfundingu oraz trwających emisji.

Emitent zamierza pozyskać 4,4 mln zł poprzez emisję 244.800 akcji serii F po cenie emisyjnej 18 zł. Środki te przeznaczy m.in. na rozbudowę platformy MultiCloud, rozwój technologiczny i rozbudowę świadomości marki. Działania te mają doprowadzić do skokowego wzrostu liczby klientów oraz przychodów.

Oferta rozpoczęła się jeszcze w lutym i potrwa maksymalnie do 11.05.2021 r.

O spółce

Wirtuale.pl od 2012 roku prowadzi działalność w obszarze IT. Jest wyłącznym udziałowcem UTI.pl sp. z o.o. i świadczy m.in. usługi rejestracji domen, hostingu, webprodukcji czy cyberbezpieczeństwa. Można powiedzieć, że emitent prowadzi bardzo podobną działalność do opisywanej przeze mnie kiedyś giełdowej spółki R22, choć oczywiście w innej skali.

Z ciekawości zajrzałem na stronę emitenta. Nie tylko dla rzetelnej oceny trwającej emisji, ale również aby sprawdzić ofertę na własne potrzeby. Prowadzę kilka stron internetowych oraz posiadam kilkanaście domen. Marka UTI.pl jest znana w Internecie a firma należy do szerokiej czołówki firm hostingowych w Polsce.. Może więc oferta firmy okaże się atrakcyjna również dla mnie i dołączę do kilkunastu tysięcy klientów UTI.pl?

Uti.pl

Pierwsze wrażenie po odwiedzeniu stron wirtuale.pl i uti.pl nie jest jednak najlepsze. Serwisy wyglądają dość przeciętnie – taki typowy styl stron sprzed 20 lat. Nie jest to może jakaś duża wada, przynajmniej poczułem się sentymentalnie. Problemem jest jednak brak przejrzystości wspomnianych witryn. Ciężko znaleźć na nich potrzebne informacje. Mimo poświęcenia kilkunastu minut nie dowiedziałem się ile zapłaciłbym za przedłużenie domeny.

Odwiedzenie strony uti.pl nie zachęciło mnie do skorzystania z usług firmy. Odniosłem wrażenie, że spora liczba klientów to zasługa wytężonej pracy zespołu sprzedażowego. Potwierdziło się to czytając opinie o firmie w Internecie. Niestety nie są one najlepsze. Wielu klientów pisało, że skorzystało z usług zachęceni otrzymanym telefonem, ale ze współpracy nie byli zadowoleni.

Trochę to dziwne, bo choć opinie o Uti.pl nie są najlepsze, to deklarowany przez firmę wskaźnik churn (czyli wskaźnik odejść klientów) jest dużo niższy od wskaźnika podawanego przez R22.

Patronite

Wyniki finansowe

Jeśli oferta jakiejś firmy mi się podoba i sam korzystam z jej usług, jest to dodatkowy argument za kupnem jej akcji. Tak było m.in. z akcjami R22. Oferta Uti.pl do mnie nie trafiła, chociażby dlatego, że trudno znaleźć jakieś szczegóły na jej temat. To jednak nie dyskwalifikuje spółki. Liczy się przede wszystkim zdolność do generowania zysku. Wirtuale.pl chwali się liczbą 18 tysięcy klientów. Taka baza pozwala generować solidne nadwyżki finansowe.

W dokumencie ofertowym nie znajdziemy szczegółowych wyników finansowych. Są one jednak dostępne na stronie spółki oraz oczywiście w systemie eKRS. W punkcie IX dokumentu ofertowego znajduje się kilku zdaniowe omówienie, w którym firma chwali się dobrą kondycją finansową, systematycznym wzrostem przychodów oraz majątkiem wycenionym na 5,77 mln zł.

Na mojej stronie skupiam się przede wszystkim na słabych stronach i zagrożeniach, zostawiając omówienie szans emitentom. Podobnie będzie i tym razem.

Bilans

Tak jak napisałem powyżej, spółka chwali się majątkiem w wysokości 5,77 mln zł. Możemy też przeczytać, że „w obszarze poziomu zadłużenia sytuacja spółki Wirtuale.pl prezentuje się bezpiecznie„.

Rzeczywiście sytuacja majątkowa spółki, w porównaniu do wielu innych emitentów, wygląda przyzwoicie. Wartość majątku wynosiła 5,77 mln zł, ale mówimy tu o sumie bilansowej. Firma była zadłużona na ponad 4 mln zł. „Papierowa” wycena majątku Wirtuale.pl wynosiła więc 1,7 mln zł. Co więcej, trzeba zauważyć, że aż 3,3 mln zł to różnego rodzaju wartości niematerialne i prawne. Nie są to składniki majątku, które można w łatwy sposób spieniężyć. Czasami jest to wręcz niemożliwe. Szerzej omówiłem to w tekście poświęconym analizie bilansu.

Zobowiązania spółki rok do roku zmniejszyły się o około 0,7 mln zł, ale jeszcze bardziej zmalały aktywa obrotowe. Ogółem zadłużenie na koniec 2019 roku (nowszych danych nie mamy) było 2,7-krotnie wyższe od majątku obrotowego i 2,3-krotnie wyższe od funduszy własnych. Nie jest to wcale taka bezpieczna sytuacja, szczególnie że ponad połowa zadłużenia to zobowiązania krótkoterminowe.

Przychody i zyski

W dokumencie ofertowym napisano również: „Spółka od 2011 roku notuje stały, dynamiczny wzrost przychodów ze sprzedaży produktów, w efekcie czego przychody w ostatnich 3 latach przekroczyły wartość 15 mln zł„.

Nie mogę się z tym zgodzić. Dane za 2018 rok pokazują przychody na poziomie 16,1 mln zł a za 2019 rok już tylko 15,5 mln zł. Czy można to nazwać stałym, dynamicznym wzrostem przychodów? Co więcej – na stronie emisji spółka podaje szacunkową sprzedaż za 2020 rok na poziomie… 13 mln zł. Przyznam, że nie rozumiem tego.

Na plus muszę jednak zaliczyć poprawę rentowności. Zysk netto wzrósł mimo spadku przychodów. Nadal jednak nie był oszałamiający – w 2019 roku wyniósł 115.607 zł.

Wycena Wirtuale.pl

Ustalając cenę emisyjną na poziomie 18 zł wyceniono Wirtuale.pl na 21,9 mln zł. Nie jest to jakaś kosmiczna wartość – znamy przecież emitentów bez żadnej przeszłości i żadnego majątku, którzy wyceniają się wyżej. Daleki jednak jestem od stwierdzenia, że to bardzo atrakcyjna wycena.

Wskaźniki C/Z i C/WK nie są może idealne do porównania spółek informatycznych, ale warto znać te wartości. Dla Wirtuale.pl C/Z wynosi aż 190, podczas gdy dla R22 zaledwie 32. Wskaźnik C/WK wynosi 12,65, dla R22 – 9,70. Widzimy, że taka prosta analiza porównawcza przemawia za R22.

Mnożnik EBITDA również nie uzasadnia takiej wyceny emitenta. Spółka zapowiada 1 mln zł EBITDA za 2020 rok. Cena akcji przekraczająca 19-krotność tej wielkości to naprawdę sporo.

Prognozy

Jedyne uzasadnienie takiej wyceny to dyskontowanie przyszłości. Rzeczywiście – jeśli spełnią się bardzo ambitne prognozy spółki to Wirtuale wejdzie do ekstraklasy polskich firm hostingowych a wycena akcji będzie wielokrotnie wyższa. Tyle tylko, czy te prognozy są realne?

Wirtuale.pl zakłada w ciągu 5 lat prawie 5-krotny wzrost liczby klientów, wzrost liczby usług na 1 klienta z 1,87 do 3,14 a EBITDA aż do 15,4 mln zł. Nie widzę uzasadnienia dla tak optymistycznych prognoz.

Podsumowanie

Emisja Wirtuale.pl na pierwszy rzut oka bardzo mi się spodobała. Drugie wrażenie już takie dobre nie było. Spółki nie skreślam, ma swoje atuty, ale w ofercie nie wezmę udziału. Zbyt dużo w niej niewiadomych jak dla mnie.

W porównaniu do wielu innych ofert crowdfundingowych, ta jest całkiem sensowna. Jak już napisałem – nie wierzę w realizację aż tak ambitnych prognoz, ale inwestorzy lubiący ryzyko mogą tu znaleźć coś dla siebie.

Trzeba jednak pamiętać o największych ryzykach. Zaliczyłbym do nich ryzyko braku płynności akcji (spółka nie deklaruje wprost, że zadebiutuje na giełdzie) i ryzyko dalszych emisji akcji (bilans pokazuje, że spółce może brakować w przyszłości kapitałów na tak ambitny rozwój).

Zainteresowanych emisją odsyłam na stronę spółki – emisja.uti.pl.


Lubisz moje teksty – polub też mój profil na Facebook-u 🙂


Pamiętaj, że jakikolwiek tekst w serwisie Crowdnews.pl nie stanowi rekomendacji ani porady inwestycyjnej. Serwis zawiera opisy warunków emisji akcji w ofertach crowdfundingowych i autorskie komentarze dotyczące tych ofert. Nie ponoszę odpowiedzialności za efekty i skutki decyzji podjętych po lekturze tekstów w serwisie Crowdnews.pl. Jeśli planujesz inwestycję w akcje – za każdym razem dokładnie zapoznaj się z materiałami przedstawionymi przez emitenta. Nie kieruj się opinią moją ani jakiejkolwiek innej osoby.

Please follow and like us:
Czytaj też:   CStore pokazuje wyniki przed kolejną emisją i debiutem