Crowdfunding to w skrócie finansowanie społecznościowe. Określenie pochodzi od zbitki angielskich słów “crowd” – tłum oraz “funding” – finansowanie, co dokładnie obrazuje na czym polega crowdfunding.
Finansowanie społecznościowe może dotyczyć wielu obszarów życia – zebrania funduszy na wydanie płyty, wyjazd sportowy, budowę domu. Na tej stronie zajmuję się najciekawszym, moim zdaniem, rodzajem finansowania społecznościowego – crowdfundingiem udziałowym.
Polega on na emisji akcji lub udziałów przez spółkę pozyskaniu funduszy na dalszy rozwój. Zazwyczaj po crowdfunding sięgają firmy młode – start-upy. Obejmując emitowane przez nie udziały mamy możliwość uczestniczyć w jej rozwoju od pierwszych miesięcy działalności. To wiąże się oczywiście z większym ryzykiem niż kupno akcji rozwiniętych przedsiębiorstw na giełdzie, ale też daje szanse na większy zysk.
Ważnym elementem crowdfundingu jest budowa społeczności wokół prowadzonej emisji. Niektóre oferty gromadzą ponad 1000 inwestorów. Integrują się oni wtedy na specjalnych grupach w serwisie Facebook, wymieniają doświadczenia, śledzą razem rozwój firm, w których zostali współudziałowcami.
Crowdfunding jest świetną alternatywą dla długoterminowych inwestycji. Pozwala już z niewielkim kapitałem zostać współwłaścicielem firmy, np. browaru kraftowego.