Podczas webinaru dla inwestorów Artur Granicki, założyciel i CEO Navigator Crowd przedstawił nową platformę crowdfundingową. Jeśli wszystkie zapowiedzi zostaną zrealizowane to Navigator Crowd może „namieszać” na rynku finansowania społecznościowego.
Platforma Navigator Crowd
Prezentacja zatytułowana była „Crowdfunding jako źródło finansowania innowacyjnych projektów”. Artur Granicki przedstawił w niej najważniejsze cele i założenia nowej platformy. Zapewni ona finansowanie spółkom technologicznym, produkcyjnym i z obszaru gamedev na etapie scaleup.
Na platformę dopuszczane zostaną spółki, które w perspektywie 1-3 lat planują przeprowadzenie IPO i debiut na GPW lub NewConnect. Wśród emitentów mile widziane będą firmy posiadające już w swoim akcjonariacie fundusz VC.
Do najważniejszych korzyści Navigator Crowd dla emitentów zaliczyć można możliwość przeprowadzenia wspólnej oferty crowdfundingowej i IPO. Obecnie taką możliwość daje np. platforma CrowdConnect (należąca do Domu Maklerskiego INC), ale już nie Beesfund czy Crowdway. Artur Granicki zapowiedział również szybkie połączenie platformy z systemem maklerskim i ofertami maklerskimi.
Korzyści dla inwestora
Duży nacisk ma być położony na informatyzację i automatyzację. Platforma będzie rozwiniętym narzędziem IT zarówno dla inwestorów, jak i emitentów.
Emitent uzyska m.in. możliwość w pełni automatycznego kreowania kampanii oraz kontaktu z inwestorami. Ci z kolei będą mogli podejrzeć historię swoich dotychczasowych inwestycji.
Wyróżnikiem Navigator Crowd wśród innych platform będzie też wprowadzenie obowiązku informacyjnego dla emitentów oraz umożliwienie wtórnego obrotu akcjami kupionymi na platformie.
Raportowanie emitentów
Pojęcie „obowiązek informacyjny” jest jednak trochę na wyrost. Artur Granicki podkreślił, że platforma „nie jest KNF-em” i nie ma możliwości wyciągania konsekwencji wobec emitentów uchylających się od raportowania. Będzie więc to coś w rodzaju „dobrych praktyk”.
Navigator Crowd zasugeruje regularne przedstawianie informacji dla inwestorów. Spółki, które dostosują się do tej „rekomendacji” będą nagradzane np. bonifikatami na usługi platformy i domu maklerskiego.
Problem przepływu informacji między emitentami a inwestorami jest dość spory i został już zauważony przez inne platformy. Navigator Crowd chce ten temat usystematyzować i przygotować emitentom wzór komunikacji.
Głównym celem regularnego raportowania jest zmniejszenie asymetrii informacyjnej pomiędzy dużymi udziałowcami (np. funduszami) a inwestorami indywidualnymi. Jak podkreśla platforma, korzyści odniosą również emitenci – uzyskają oni możliwość stałego kontaktu z inwestorami oraz kreowania wartości dzięki komunikowaniu rozwoju. Regularne informowanie o działalności pozwoli też na budowę bazy potencjalnych inwestorów.
Zakres raportów
Raporty emitentów mają być publikowane w cyklach rocznych i kwartalnych. Aby ułatwić dostęp do danych finansowych, spółki przedstawią inwestorom co roku szczegółowe sprawozdanie (w zakresie, który jest publikowany w KRS).
Raporty kwartalne powinny natomiast zawierać ogólne dane finansowe, takie jak wielkość sprzedaży czy przybliżony wynik. Oprócz tego emitenci mają publikować informacje biznesowe, m.in. :
- dane o kluczowych klientach i partnerach,
- obecność na rynkach zagranicznych,
- otrzymane patenty, licencje i zezwolenia,
- pozyskane dotacje i dofinansowania,
- postępy w rozwoju,
- etapy testów lub produkcji,
- opis nowych kluczowych osób w spółce,
- informacje prasowe i medialne o firmie,
- otrzymane nagrody i wyróżnienia,
- rozmowy z potencjalnymi inwestorami.
Platforma przygotowuje emitentom wzór raportu, który docelowo będzie mógł być wypełniany poprzez elektroniczny formularz i wysyłany za pośrednictwem platformy. Obecnie część emitentów podaje tego typu informacje – robi tak m.in. Mazurska Manufaktura Alkoholi oraz CStore. Pozostaje mieć nadzieje, że Navigator Crowd stworzy wzór komunikacji spółek z rynkiem, który będzie stosowany przez wszystkich emitentów.
Tego typu informacje będą z pewnością pomocne w podejmowaniu decyzji w ramach obrotu wtórnego. To kolejna zaleta platformy.
Tabela ofert
Wtórny obrót akcjami nabytymi na platformie będzie możliwy dzięki nowym przepisom dotyczącym crowdfundingu. Pisałem o nich w tekście Szykują się spore zmiany w crowdfundingu.
Obrót prowadzony w formie Tabeli Ofert stanie się w pełni zautomatyzowany i dostępny tylko dla akcji pochodzących z kampanii na Navigator Crowd. System zostanie zintegrowany z Rejestrem Akcjonariuszy a rozliczenie odbywać się będzie w czasie rzeczywistym. Dzięki temu transakcje będą szybkie i łatwe.
Trudno przecenić możliwość wtórnego obrotu akcjami kupionymi na platformie. Zapewni nie tylko rynkową wycenę emitentów, ale zagwarantuje też opcję szybkiego wyjścia z inwestycji. Akcje staną się dostępne dla „spóźnialskich” inwestorów”, którzy nie zdołali zainwestować w czasie trwania kampanii.
System udostępniany przez platformę ma też dać możliwość dzielenia się przez inwestorów swoimi opiniami i rekomendacjami z innymi inwestorami
Podsumowanie
Jako inwestorzy możemy się cieszyć z rosnącej konkurencji między platformami. Musi to w konsekwencji doprowadzić do wzrostu jakości świadczonych usług. Trzymam więc kciuki za rozwój Navigator Crowd, choć nie ukrywam, że jako akcjonariusz INC jeszcze bardziej trzymam kciuki za CrowdConnect 😊.
Zapraszam na stronę www.navigatorcrowd.pl , aby bliżej poznać nową platformę. Pierwsza kampania zapowiadana jest na czerwiec.
Lubisz moje teksty? Polub też mój profil na Facebook-u. 🙂
Pamiętaj, że jakikolwiek tekst w serwisie Crowdnews.pl nie stanowi rekomendacji ani porady inwestycyjnej. Serwis zawiera opisy warunków emisji akcji w ofertach crowdfundingowych i autorskie komentarze dotyczące tych ofert. Nie ponoszę odpowiedzialności za efekty i skutki decyzji podjętych po lekturze tekstów w serwisie Crowdnews.pl. Jeśli planujesz inwestycję w akcje – za każdym razem dokładnie zapoznaj się z materiałami przedstawionymi przez emitenta. Nie kieruj się opinią moją ani jakiejkolwiek innej osoby.