Emisja akcji Netsu na platformie Crowdway cieszy się dużym zainteresowaniem inwestorów. Póki co, zainteresowanie to nie przełożyło się masowo na kupno akcji. Część osób podziela moje wątpliwości związane z emisją.
Wątpliwości opisałem w tekście Emisja akcji Netsu do mnie nie przemawia. Aby je rozwiać, Pan Kamil Kita, Prezes Zarządu Netsu zgodził się na krótką rozmowę.
Emisja akcji Netsu
Początek emisji przebiega chyba poniżej oczekiwań spółki. Jak Pan skomentuje pierwszy tydzień oferty?
Kamil Kita: Szczerze mówiąc brałem pod uwagę taki scenariusz. Obserwując największe platformy crowdfundingowe jedynie branża konopna wywołuje na rynku niezmiennie duże zainteresowanie. Staramy się wywołać podobny efekt w branży OZE. Odnawialne źródła energii to nasza przyszłość, a w procesie transformacji energetycznej jesteśmy dopiero na początku drogi. To idealny punkt wyjścia dla naszych spółek.
Trzeba wziąć również pod uwagę, iż w drugim kwartale wystartowało kilkanaście innych emisji co niewątpliwie rozwodniło kapitał. Pierwszy tydzień to dopiero początek. Wierzę w ogromny potencjał NETSU, stąd decyzja o starcie emisji w tak wymagającym okresie. Proszę zwrócić uwagę, że czerwiec to także początek sezonu urlopowego. Sama emisja akcji trwać będzie jeszcze ponad 30 dni, dlatego jestem dobrej myśli. Tym bardziej, że od kilku dni mamy sporo telefonów i maili w sprawie inwestycji.
Proszę w kilku zdaniach opisać działalność firmy. NETSU nie jest, zdaje się, producentem pomp ciepła w ścisłym tego słowa znaczeniu.
Podstawową działalnością NETSU jest produkcja pomp ciepła pod własną marką, a także wprowadzenie ich na rynek całej Unii Europejskiej jak i Wielkiej Brytanii. Produkujemy pompy ciepła typu powietrze-woda, które są obecnie najpopularniejsze. Podstawową ich zaletą jest to, że instalacja nie wymaga dużej ingerencji i prac budowlanych. W naszej ofercie dostępne są urządzenia typu Monoblok czyli tylko jednostka zewnętrzna oraz Split czyli jednostka zewnętrzna i wewnętrzna połączone są instalacją gazową.
Odpowiadając na drugą część pytania, podjęliśmy ryzyko wprowadzenia na rynek nowej marki, zainwestowaliśmy ponad 4 mln zł ze środków własnych w celu stworzenia pierwszych partii produktów. Nasza praca to również dbanie o serwis i części zamienne. Tak działa cały rynek. W dzisiejszej gospodarce system produkcji uległ znacznemu przeobrażeniu. W mniejszym stopniu mamy do czynienia z producentami, którzy wytwarzają produkt kompleksowo od A do Z. Wynika to z globalizacji marek, produktów oraz systemów produkcji.
Rynek pomp ciepła
Rynek pomp ciepła działa podobnie. Urządzenia, zgodne ze specyfikacją i oczekiwaniami producenta montowane są w fabrykach, które się w tym specjalizują. Wykorzystują do produkcji również podzespoły innych producentów. W naszym przypadku to np. sprężarki marki Mitsubishi, które doskonale wytrzymują długotrwałe obciążenia przez wiele lat. Porównać to można do rynku motoryzacyjnego, kiedy auto danej marki składane jest z części i podzespołów innych producentów. A przecież nikt nie mówi, że Mercedesa nie produkuje Mercedes tylko dlatego, że pod maską zamontowano akumulator Bosch.
Ponadto wszystkie urządzenia, które są dopuszczone do sprzedaży na rynku UE posiadają atesty wydane na potwierdzenie zgodności z rygorystycznymi normami. Jesteśmy producentem pomp ciepła NETSU i pod taką marką weszliśmy na rynek. Jeśli wszystko dobrze pójdzie, za kilka lat będziemy jedną z najsilniejszych marek na rynku pomp ciepła w Polsce i Europie.
Dlaczego spółka porzuciła poprzednią działalność?
Spółka nie porzuciła poprzedniej działalności. Założona w 2017 roku spółka Hornigold rozwinęła się na tyle, że podjęliśmy decyzję o przeniesieniu jej działalność do spółki giełdowej Hornigold Reit, gdzie dalej ją kontynuuje. Spółka działa także w grupie Berg Holding dlatego zamiast zakładać całkiem nowy podmiot weszliśmy z nowym produktem do spółki już istniejącej. Współczesny rynek wymaga odważnych decyzji i krótkiego czasu reakcji. Jest to normalny proces, który wykorzystuje się na co dzień. Przede wszystkim bardzo przyspiesza rozwój. Istniejąca spółka ma historię, jest zarejestrowana w KRS, a co najważniejsze spełnia wszelkie rygory bankowe. Dla przykładu w bankach karencja dla nowo powstałej spółki to minimum 12, a czasem nawet 18 miesięcy.
Skąd wycena firmy na poziomie ponad 80 mln zł? To sporo jak za start-up, a taką firmą jest teraz NETSU.
NETSU ma ogromny potencjał rozwoju. Wycena przygotowana została przez zewnętrzną firmę Mercaton. Opiera się zarówno na prognozach, jaki i realnych danych płynących z zamówień, które już realizujemy. Ponadto uwzględniliśmy trendy rynkowe oraz wpływ, jaki przyniesie duża liczba podpisanych umów dystrybucyjnych. Spółka na obecnie posiada 31 dystrybutorów w kraju oraz na Litwie. Ponadto rozmawiamy z kilkoma w Wielkiej Brytanii, Irlandii i Niemczech.
W bardzo krótkim czasie zbudowaliśmy system franczyzowy. Mamy już sfinalizowane 4 umowy, a z ponad 270 firmami prowadzimy zaawansowane rozmowy o otwarciu kolejnych salonów sprzedaży pod naszą marką. Patrząc na to, że w pierwszym roku osiągniemy 17 mln zł przychodu, a w kolejnym spodziewamy się przekroczenia planu o 100% i co najmniej 32 mln zł, musimy sobie jasno powiedzieć, że to odpowiednia wycena. Dodatkowo proszę zwrócić uwagę, że przez 9 kolejnych lat z programu „Czyste powietrze” rząd gwarantuje dotację pomp ciepła w łącznej wysokości 103 mld zł. Podkreślam słowo miliardów.
Ceny pomp
Spółka ma więc zapewnionych odbiorców przy średniej dotacji na poziomie od 13,5 tys. zł na zakup pompy wraz z ulgą termomodernizacyjną 5 tys. zł. Daje to średnio 18,5 tys. zł dotacji na klienta. Cena pompy NETSU dla średniej wielkości nieruchomości to około 25 tys. zł brutto. Oczywiście trzeba dodać koszt podzespołów i montażu, ale to dalej gwarantuje ponad połowę zwrotu z inwestycji. Zgodnie z raportem Polskiej Organizacji Rozwoju Technologii Pomp Ciepła w zeszłym roku na polskim rynku sprzedano 23 tys. pomp ciepła. Licząc średnią cenę za pompę 25 tys. zł to na krajowym rynku sprzedano pomp za 625 mln zł. A jest to dopiero wschodzący rynek.
Takie są realia walki z ociepleniem klimatu i podjętych decyzji przez kraje UE i Wielkiej Brytanii mającym przeciwdziałać temu niepożądanemu zjawisku. Co ważne, dotyczy to zarówno starszych budynków, jak i nowych inwestycji, gdzie podczas budowy oszczędza się także np. na budowie komina, kotłowni czy przyłącz gazowych.
Giełda najwyraźniej nie wierzy w wyceny Farm Fotowoltaiki i NETSU w kampaniach crowdfundingowych. Główny udziałowiec obu firm – Berg Holding znajduje się w trendzie spadkowym a jego wycena jest dużo niższa niż teoretyczna wartość pakietu akcji wspomnianych firm.
Zgodnie z taką logiką obecnie musielibyśmy stwierdzić, że giełda nie wierzy w wycenę blisko 60% spółek. Takie bowiem spadki obserwujemy już od ponad pół roku. W mojej ocenie jest wręcz przeciwnie – giełda oraz akcjonariusze zaufali i uwierzyli w potencjał Berg Holding. Spółka wielokrotnie była na dołkach i górkach. Fakt wejścia w branże OZE, czyli w Farmy Fotowoltaiki, które pozyskały 4,05 mln zł z crowdfundingu oraz NETSU, które przed trwającą emisją publiczną poza dokapitalizowaniem przez Berg Holding pozyskała łącznie 2,9 mln na rozwój, jest jedynym słusznym kierunkiem rozwoju. Transformacja energetyczna trwa, a my chcemy być jej częścią przez nasze farmy fotowoltaiczne, pomp ciepła i pojazdy elektryczne. Oczywiście dalej rozwijamy branżę nieruchomości, która patrząc na wyniki z pierwszego kwartału przyniesie min. 7-8 mln zł przychodu.
Wycena Berg Holding
Berg Holding faktycznie jest obecnie bardzo niedoszacowany. Wartość księgowa aktywów jest wielokrotnie większą niż wycena rynkowa. Jestem przekonany, że to przejściowa sytuacja. Zawsze muszą być spadki, co można nazwać promocją, idealnym czasem na wejście w długoterminową inwestycję. Świat szuka innowacji, jednocześnie ich nie dostrzega i tak jest teraz z wyceną akcji Berg Holding na NewConnect. Dodam, że Berg Holding jest w bardzo dobrej kondycji finansowej, a na ocenę powinno głównie wpływać to w jakim tempie wchodzimy w nowe branże, jak i nowe technologie.
Dlaczego spółka przeprowadziła niedawno dwie duże emisje po cenie dużo niższej od tej z bieżącej oferty? Trudno namówić kogoś na kupno akcji po 6,70 zł, jeśli przed miesiącem wybrani inwestorzy mogli kupić akcje po 1,70 zł.
Emisje te były omówione z naszymi akcjonariuszami na etapie wejścia w branże OZE, jeszcze przed podpisaniem wszelkich wiążących umów w 2020 roku. Z przyczyn technicznych emisje te mogły być przeprowadzone dopiero w marcu br. Zwracam uwagę, że mówimy o emisji, która była kierowana głównie do dużego inwestora branżowego i została zabezpieczona 5-letnim lockupem.
Akcje, które planujemy wyemitować w ramach crowdfundingu nie mają żadnych obostrzeń i będą dopuszczone na giełdę z chwilą debiutu. Daje to gwarancję, że branżowi inwestorzy zostają w spółce na wiele lat, bez możliwości obracania akcjami. Jak przy każdej emisji nikt nie namawia tylko proponuje akcje po cenie emisyjnej. Każdy akcjonariusz ma prawo według własnego uznania dokonać zapisu na akcje. Tu też można zrobić analogię do wielu spółek, których cena przy zapisach była oparta wprost o wartość wyceny, a rok później ta cena była wielokrotnie wyższa.
Prognozy zamieszczone na stronie emisji są bardzo optymistyczne. Czy jednocześnie są realne?
Zaprezentowane prognozy są neutralne lub wręcz zachowawcze. Zanim wysłaliśmy dane do wyceny poprosiliśmy naszych partnerów o symulacje zamówień. Symulacje wyszły wielokrotnie wyższe, a my zachowawczo obniżyliśmy je do wartości ostatecznie podanych na stronie emisji. Aby pokazać o jakiej skali mówimy proszę zajrzeć do wspomnianego już przeze mnie raportu przygotowanego przez specjalistów z Polskiej Organizacji Rozwoju Technologii Pomp Ciepła dotyczącego rynku pomp w Polsce. Czeka nas skokowy przyrost, dziesiątki tysięcy sztuk.
Pamiętajmy przy tym, że każda pompa to średni koszt 25 tys. zł, czyli 100 pomp to 2,5 mln zł, 1000 pomp to już 25 mln zł. Biorąc pod uwagę, że nasi dystrybutorzy zatrudniają średnio 20 handlowców, to obecnie ponad 600 osób sprzedaje pompy NETSU. Wystarczy, aby każdy sprzedał 1 pompę rocznie, a dodatkowe sztuki dołożą salony franczyzowe to mamy wykonany plan. A co, jeśli każdy sprzeda po 1 miesięcznie? Wtedy nagle wycena spółki stanie się wyjątkowo niska, a potencjał na to jest ogromny.
Na stronie emisji zadałem pytanie o długoterminowe rozliczenia międzyokresowe. Udzielona odpowiedź nie do końca rozwiała moje wątpliwości. Czy kwota ta stanowi w istocie nierozliczone koszty poprzedniej działalności?
Tak, spółka miała rozliczenia niedotyczące bieżącej działalności NETSU.
Zadłużenie spółki jest spore. Czy płynność NETSU jest niezagrożona?
Obecnie w wyniku dynamicznej sprzedaży spółka w pożyczkach ma już tylko 400 tys. zł. Reszta towaru na magazynie to towar zapłacony oraz taki, który dopiero został przyjęty i termin płatności nie jest przeterminowany. Odpowiadając na pytanie nie ma żadnego ryzyka utraty płynności. Co ważne, spółka ma wysokie ubezpieczenie kontrahentów, którym sprzedaje, aż 6 mln zł, co dodatkowo poprawia bezpieczeństwo inwestycji.
Na inne moje pytanie o przeterminowane zobowiązania handlowe w roku ubiegłym, uzyskałem odpowiedź, że obecnie spółka nie posiada żadnych zaległości. A jak to wyglądało na koniec 2020 roku? Wspomniana kwota była symboliczna, ale warto byłoby to wyjaśnić.
Jak wspominałem wcześniej, przeterminowane zobowiązania handlowe ujęte w sprawozdania za 2020 rok, to symboliczne zaległości z poprzedniej działalności i wszystkie już zostały zamknięte.
Co jeśli NETSU nie pozyska zakładanego kapitału?
Spółka zgodnie z celem emisji opisanym szczegółowo w dokumencie informacyjnym, środki pozyskane z emisji planuje przeznaczyć głównie na produkcję kolejnej partii pomp ciepła, rozwój sieci franczyzowej oraz marketing i zatrudnienie. Kolejne zamówienie chcemy zrealizować między sierpniem, a końcem roku. Jest to mocne zatowarowanie, gdyż patrząc na ilość zapytań od kontrahentów przygotowujemy się na prawdziwy boom w IV kwartale. Wynika to z normalnych cyklów zamówień oraz montażu.
Sytuacja jest prosta. Jeżeli zamkniemy tę emisję to wyprodukujemy więcej pomp, a co za tym idzie więcej też zarobimy. Z optymizmem patrzę w przyszłość, mamy jeszcze sporo przysłowiowych asów w rękawie. Jesteśmy na granicy progu emisji. Czysto teoretycznie brak pełnego sukcesu kampanii, nie wpłynie negatywnie na działalność NETSU. W takim przypadku Spółka pozyskane środki, zgodnie z celami emisji przeznaczy w pierwszej kolejności na rozwój sieci franczyzowej oraz ekspansję na rynki zagraniczne.
Bardzo dziękuję za rozmowę.
Szczegóły emisji akcji Netsu dostępne są na stronie https://emisja.netsu.pl/.
Lubisz moje teksty? Polub też mój profil na Facebook-u 🙂