Ocena emisji Ed Red – co wiemy a czego nie wiemy?

Ocena emisji Ed Red – co wiemy a czego nie wiemy?

19 lipca, 2020 0 przez Crowdnews.pl

Na platformie Beesfund trwa crowdfundingowa emisja akcji właściciela restauracji i producenta rzemieślniczych konserw – ED RED.

Czy warto kupić akcje Ed Red?

EmitentEmitentEd Red SA
BranżaBranżaprodukcja rzemieślniczych konserw
Kwota zbiórkiKwota zbiórki2,5 mln PLN
Udział w kapitale nowych akcjiProcent oferowany16,00%
Wycena spółkiWycena spółki (według ceny emisyjnej) 14,4 mln zł
Cena emisyjnaCena emisyjna114,18 zł - akcje serii C
127,89 zł - akcje serii D
Liczba oferowanych akcjiLiczba oferowanych akcji20.018
Data zakończenia emisjiData zakończenia oferty 19.09.2020
Cel emisjiCel emisjiurządzenia do zamykania, sterylizacji i etykietowania konserw; marketing; majątek obrotowy
Strona emisjiStrona emisjihttps://akcja.edred.pl/
Oceniam oferty crowdfundingowe żeby Tobie było łatwiej je przeanalizować, ale pamiętaj aby ocenić emisję według własnych kryteriów

Moja subiektywna ocena:

Jak oceniam:

Wchodzę w to! Warto zaryzykować Trzeba się zastanowić Spore ryzyko To nie dla mnie Jak najdalej!

Analiza SWOT
Silne stronySłabe strony
- Doświadczenie w branży gastronomicznej,
- duża liczba fanów w mediach społecznościowych,
- bardzo dobre recenzje konserw rzemieślniczych,
- brak zadłużenia
- Bardzo wysoka wycena firmy,
- niska wartość kapitałów własnych,
- niepowodzenie poprzedniej strategii,
- brak aktualnych wyników finansowych
SzanseZagrożenia
- zmiana nawyków żywieniowych,
- rosnący popyt na produkty premium
- ekspansja na inne rynki
- wzrost zakupów artykułów spożywczych w Internecie
- mniejsza liczba gości w restauracjach po pandemii,
- kryzys ekonomiczny powodujący mniejsze wydatki konsumenckie,
- spadek popytu na produkty premium w przypadku dłuższej recesji,
- ewentualna druga fala epidemii mogąca wpłynąć na zamknięcie restauracji

Emisja akcji Ed Red

Oferta Ed Red cieszy się sporym zainteresowaniem inwestorów. Do tej pory w spółkę zainwestowało już 93 inwestorów, którzy wpłacili ponad 107 tysięcy złotych. Może kwota nie robi jeszcze dużego wrażenia, ale do końca emisji pozostało jeszcze 2 miesiące a w ostatnich dniach otrzymałem kilka wiadomości z prośbą o komentarz do oferty Ed Red, co świadczy o tym, że firma jest w kręgu zainteresowania crowdfundingowych inwestorów.

Z analizą spółki i trwającej oferty wstrzymywałem się od kilku dni. To jedna z tych emisji, gdzie za bardzo nie mam co analizować. Mamy zbyt dużo niewiadomych, żeby wystawić jakąś jednoznaczną ocenę.

O spółce

Najpierw kilka zdań o samej spółce (po szczegóły odsyłam na stronę emisji). Ed Red to producent rzemieślniczych konserw. Emitent od 6 lat prowadzi w Krakowie restaurację. To właśnie sieć lokali – steakhouse`ów była poprzednim pomysłem na biznes.

Epidemia koronawirusa i czasowe zamknięcie restauracji spowodowały, że firma całkowicie zmieniła swoją strategię rozwoju. Zamknęła lokal w Warszawie oraz zrezygnowała z otwierania nowych. Teraz chce zarabiać na produkcji i dystrybucji rzemieślniczych konserw.

Poprzednia emisja akcji Ed Red

To nie pierwsza crowdfundingowa emisja akcji spółki Ed Red. Na przełomie 2018 i 2019 roku trwała oferta akcji serii B. Wtedy 304 inwestorów zainwestowało blisko 510 tys. zł. Cena emisyjna wynosiła 100 zł.

Przy okazji poprzedniej emisji Ed Red obiecywał:

Patronite
  • otwarcie do końca 2021 roku 4 nowych restauracji,
  • otwarcie do końca 2021 roku 20 lokali pod marką „Targowy” (lokale serwujące gatunkowe alkohole oraz delikatesowe produkty wędliniarskie i garmażeryjne),
  • przychody na poziomie ok. 15 mln zł w 2019 roku, ok. 20 mln zł w 2020 roku i ok. 30 mln zł w 2021 roku,
  • otwarcie lokalu w Berlinie w 2022 roku,
  • wejście spółki na giełdę w 2021/2022 roku.

Obecna emisja akcji

Dziś z tamtych planów nic już nie jest aktualne. Spółka nie podaje aktualnej prognozy wyników – ale wiadomo, że projekcja z poprzedniej oferty jest w tej chwili nierealna. Ed Red to dziś inna firma i po fiasku poprzedniej strategii musi przekonać inwestorów do nowego pomysłu na zarabianie.

Nawet zapowiedź debiutu giełdowego do 2022 roku jest już nierealna. Teraz emitent podaje 3 letni horyzont czasowy. To o tyle ważne, że z zapowiedzi firmy na stronie emisji wynika, że inwestorzy nie powinni liczyć na dywidendę – ewentualne zyski będą reinwestowane w dalszy rozwój. Oznacza to, że do czasu wejścia na giełdę ewentualne zyski z inwestycji uzależnione będą od znalezienia „na własną rękę” inwestora, który odkupi od nas akcje za kwotę wyższą niż my zapłaciliśmy.

Cena akcji Ed Red

W mojej ocenie będzie to bardzo, bardzo trudne. Nie widzę uzasadnienia do tego, aby cena emisyjna była ustalona na tak wysokim poziomie. Firmę wyceniono na poziomie 12 mln zł (biorąc pod uwagę cenę emisyjną akcji serii C) oraz na 13,4 mln zł (uwzględniając cenę akcji serii D).

W obecnej ofercie inwestorzy muszą zapłacić za akcje Ed Red o kilkanaście procent drożej niż półtora roku temu. Czy wartość firmy aż o tyle wzrosła? Czy pokazała na tyle dobre wyniki, które by to uzasadniały. Wątpię, ale pewności nie mam.

Wyniki Ed Red

Mimo, że mamy już drugą połowę lipca to nadal nie mogę się doczekać wyników firmy za 2019 rok. Z chęcią przeanalizowałbym bilans firmy i wyniki krakowskiej restauracji, ale choć minęło już tyle miesięcy od zakończenia roku to sprawozdania nadal nie ma – ani w Krajowym Rejestrze Sądowym ani na stronie emisji. W dokumencie ofertowym jest jedynie sprawozdanie za 2018 rok… sporządzone dopiero w marcu 2020 roku.

Trudno mi też oceniać szanse na powodzenie nowego modelu biznesowego. Spółka wchodzi na dziewiczy teren. Jest pierwszym producentem tego typu konserw na naszym rynku.

Perspektywy Ed Red

Opinie klientów, które można przeczytać w serwisach społecznościowych są bardzo dobre. Firma ma więc szansę na sukces. Obawiam się jednak, że trudno będzie skalować ten biznes.

Rzemieślnicza konserwa to może być produkt niszowy – dla koneserów. Wiele osób z chęcią pójdzie do restauracji – nawet droższej, traktując to jako rozrywkę, spędzenie wolnego czasu, okazję do uczczenia jakiejś rocznicy lub aby spotkać się z kontrahentem.

Te same osoby nie kupią jednak tego samego produktu, aby zjeść go w domu. Cena konserwy na poziomie 20 – 30 zł powoduje, że nie będzie to masowy produkt.

Podsumowanie

Tak jak wspomniałem – bez wyników za 2019 i I kw. 2020 r. nie da się jednoznacznie stwierdzić na ile opłacalna jest inwestycja w akcje Ed Red. Ja w takiej sytuacji nie ryzykowałbym.

Kupując akcje Ed Red kupujesz tak naprawdę udział w znaku firmowym i pomyśle na nowy biznes. Firma nie jest właścicielem lokalu w Krakowie – wynajmuje go, ponosząc stałe koszty. Wejście w nowy rynek – produkcja konserw – wymagać będzie sporych nakładów, bez gwarancji, że nie skończy się jak przy poprzedniej emisji – czyli fiaskiem.

W tej sytuacji wycena spółki na poziomie 12 mln zł, w przypadku gdy nie dysponuje ona żadnym wartościowym majątkiem, jest w mojej ocenie zbyt wysoka.

Jeśli jesteś innego zdania to zapraszam na stronę emisji.

Pamiętaj, że jakikolwiek tekst w serwisie Crowdnews.pl nie stanowi rekomendacji ani porady inwestycyjnej. Serwis zawiera opisy warunków emisji akcji w ofertach crowdfundingowych oraz autorskie komentarze dotyczące tych ofert. Nie ponoszę odpowiedzialności za efekty i skutki decyzji podjętych po lekturze tekstów w serwisie Crowdnews.pl. Jeśli planujesz inwestycję w akcje – za każdym razem dokładnie zapoznaj się z materiałami przedstawionymi przez emitenta. Nie kieruj się opinią moją ani jakiejkolwiek innej osoby.

Please follow and like us:
Czytaj też:   Neutrino Geology - kilka słów o emisji